Minska besvär i övergångsåldern

I övergångsåldern inträffar ofta en mängd besvär och problem. Hur många problem som uppträder under denna fas i livet varierar mycket från kvinna till kvinna.

En övervägande majoritet upplever någon eller några slags besvär någon gång av varierande svårighetsgrad. För en del av den majoriteten som lider av besvär kan dessa påverka vardagslivet eller sänka livskvaliteten. I vissa fall är problem så pass allvarliga att man måste söka hjälp av läkare för behandling.

Alla som lider av besvär drabbas dock inte så allvarligt att de behöver vård, påverkar livskvaliteten eller försvårar vardagslivet påtagligt. I många fall upplevs besvären som lite jobbiga men överlag milda till måttliga. Det är upp till var och en att bestämma hur man ska hantera de obehag som dyker upp, men många väljer andra sätt än medicinska behandlingar för att hantera symtom och besvär.

Behandling eller egenvård
Det finns många och varierande anledningar till att välja bort medicinska behandlingar. En del människor är försiktiga för att de är oroliga för biverkningar eller är extra känslig mot mediciner som hormonbehandlingar. När obehagen är milda väljer många att lära sig hantera dem. Det finns en mängd metoder för att hantera obehag och besvär under övergångsåldern. En bra startpunkt är livsstil och egenvård.

Kost och egenvård
En sund livsstil och en bra kost som får en att må bra är en utmärkt grund på grund av många skäl. Det är betydligt lättare att hantera besvär under övergångsåldern om man mår bra. Man kan i många fall med sin livsstil och kost dämpa och förebygga besvären.

Regelbunden motion är stärker kroppen, de som tränar regelbundet upplever ofta mildare besvär. Stress kan förvärra vissa problem som värmevallningar och svettningar, att stressa mindre samt testa avslappningsövningar kan göra besvären mildare.

Avslappningsövningar och yoga kan göra besvären lättare

Avslappningsövningar och yoga kan hjälpa dig hantera besvären

Att ha en sund livsstil och inta varierad och nyttig kost kan ha en dämpande effekt på besvär som har med övergångsåldern att göra. Detta kan kombineras med ett par knep som man kan använda sig av för att hantera vanliga obehag man kan råka ut för i denna del av livet. Några vanliga sätt att förebygga och hantera besvär är:

  • Värmevall och plötsliga känslor av värme samt svettningar är lättare att hantera med svala kläder. Det att praktiskt att klä sig i flera lager. Det gör det lättare att anpassa klädsel efter hur varm man känner sig
  • En nyttig balanserad kost med mycket fibrer, grönsaker och växter med gröna blad tillför kroppen ämnen som kan dämpa besvär och obehag. Det är bra att äta mycket grönbladiga växter och grönsaker samt sojaprodukter. De innehåller ett slags östrogen, och kroppen mår ofta bra av tillskott av östrogen under övergångsåren
  • Rökning bidrar till att bryta ner östrogen. Om det är möjligt bör man sluta röka
  • Vissa ämnen och livsmedel som kaffe, starka kryddor samt alkohol kan öka problem med värmevall. En minskad konsumtion av dessa ämnen kan dämpa värmevallningar
  • Huden kan bli torr och ömtålig. Detta är särskilt känsligt i underlivet. Man lindra detta genom att smörja in huden med neutral oparfymerad olja två gånger om dagen